30 Haziran 2012 Cumartesi

Pazaralama stratejileriyle Web yayıncılığı


Buradaki yazılarımda internet sayfacılığını yani webmasterlığı pazarlama stratejilerinin sanal ortamdaki yöntem ve örnekleriyle anlatacağım.
Öncelikle azarlamadan başlayalım.
Pazarlama1935 yılında üreticiden tüketiciye doğru malların ve hizmetlerin akışını sağlayan işletme faaliyetidir.

1948 yılında üreticiden tüketiciye veya kullanıcıya doğru yönlendirilen işletme faaliyetlerinin yerine getirilmesi ve malların ve hizmetlerin akışını sağlayan olaydır.

1960 yılında mal ve hizmetlerin üreticiden tüketiciye akışı yönlendiren işletme faaliyetidir.

1985 yılında ise pazarlama kişilerin ve örgütlerin amaçlarına uygun değişimi sağlamak üzere malların hizmetlerin ve düşüncelerin yaratılmasını fiyatlandırılmasını  dağıtımını ve tutundurma çabalarını planlama ve uygulama sürecidir.

2007 yılına gelindiğinde ise tüm tanımlar değişmiştir  artık pazarlama müşteriler, alıcılar, paydaşlar ve toplumun bütünü için değer ifade eden önerilerin geliştirilmesi, iletişimi, ulaştırılması ve değişimi için faaliyetler, kurumlar ve süreçler bütünü olarak görülmektedir.
(APB’nin yaptığı pazarlama tanımları)

            Peki internet ile pazarlamayla ilgili benzerlik nereden gelmektedir. Bu soru söyle cevaplanabilir. 1948 yılında pazarlamanın bulunduğu nokta internetin ve internet yayıncılığının başladığı yıla benzer özelliktedir. Yayıncılık sadece bilgileri ulaştırmak için kullanılır ve internet yayıncılığının en önemli özelliği yayınlanan sitelerden çok bilgilerdir.
            İnternetin karşı konulamaz kolaylığıyla birlikte artmaya başlayan web sayfaları içinde resim barındırmaya başlamıştır bu yönüyle 1960 yılı pazarlama tanımına benzeyen internet ilerleyen yıllarda şirketlerin belli kişilerin kullanımıyla belli amaçlara hizmet için yaygın olarak kullanılmaya başlamış resimlerin ve tasarımların önemi ortaya çıkmaya başlamıştır.
            Daha çok kişinin kullanmaya başlamasıyla birlikte siteler için tasarım barınma gibi hizmetler de ortaya çıkmaya başlamıştır. Bu yönüyle 1985 yılındaki pazarlama tanımına benzer sayfaların basit tutundurma çabaları başlamıştır.
            2000 yıllara gelindiğinde ise internet kişisel kullanıma yaygın şekilde açılmış internet hızında büyük başarılar elde edilmiştir. Kişisel sitelerin ilk defa yaygınlaştığı 2000 yıllar forum sitelerindeki yorumlar kişisel görüşlerin özgürce ve anlık paylaşılmaya başlanmasıyla 1985 yılındaki ilk defa 4p’den ( tüketiciye yönelim ) bahsedilmesi gibi bir süreçte başlamıştır. Bundan sonra siteler kullanıcılarına hitap eder hale gelmiş ve bu yönde kendilerini değiştirmiştir.
            2000’li yılların trend siteleri google, yahoo, forum siteleri vb. gibidir bu sitelerden sonra blogger gibi kişisel blog siteleri çıkmış insanlar duygu ve düşüncelerini dünyayla paylaşmaya başlamıştır. Özellikle kişisel duyguların paylaşımı yanında kişisel bilgilerin paylaşımı bir süre sonunda insanların sosyal mecralara kaymasına neden olmuştur.
            İnsanların sosyal mecralara kaymaları facebook, twitter gibi sosyal ağlara girme ihtiyacı aynı zamanda pazarlamaya da etki etmiştir. Nitekim pazarlamanın son halini aldığı tanımla facebook kuruluş yılları da birbirine benzerlik göstermektedir.
            2007 yılında yapılan pazarlama tanımına baktığımızda duyulara hitap eden insanı bir bütün olarak ele alan ve değer ifade eden süreçlerin bütünü olarak ele alıyor. 2007 yılında trend olan sitelere baktığımızda insanlara makine olarak bakmayan duyulara hitap eden insanlar için değer yaratan web sayafalarının olduğunu görürüz.

Diğer bir ifadeyle pazarlama 1.0, 2.0, 3.0 için kullandığımız tanımlarda web 1.0 2.0 3.0 içinde kullanılabilir.

WEB 1.0 (Monolog)
Sunucu sahiplerince yayınlanan bilgilerin değiştirilmediği bilginin önemli olduğu ancak sayfa tasarımı ve benzeri şeylerin önemli olmadığı az kişisinin yayıncı olduğu sitelerdir. Pazarlama 1.0’da da aynı durum söz konusudur pazarlama için önemli olan şey üretimdir üretim varsa pazarlama vardır. Üretimde standartlaşma önemlidir.
           

WEB 2.0 (İnternaktif)
            Web 1.0 mantığı ile oluşturulmuştur. Fakat sunucu içeriklerine kullanıcılarda erişim sağlayabilip eklemeler ,çıkarmalar yapabilmektedirler. Sayfa içeriklerinde kullanıcı yönelimi başlamıştır. Bnun için pazarlamada 4p internette interaktif’e sayfacılığa yönelim denebilir.


WEB 3.0
Web 3.0(Semantic Web) diğer iki teknolojiden farklı olarak, kullanıcıların etkileşiminden ziyade makinelerin etkileşimi söz konusudur. Bu etkileşimde internet sayesinde sağlanacaktır.
Web 1.0 teknolojisi monolog, Web 2.0 interaktif web teknolojisi olarak gösterilmekte. Web 3.0 teknolojisi ise, semantic web
 anlayışı ile özelleştirilmiştir.
Semantic web iseartık makinelerin okuyup,anlayıp,yorumlay abilecegi bir sistemdir. Bu sistemle birlikte web de ki tüm içerik, tek bir veritabanı gibi olacak, bu büyük veritabanı sayesinde, kullanıcılar ilgilendikleri konu ve detaylara çok fazla zaman kaybı yaşamadan rahatlıkla erişim sağlayabilecektir.
• Sosyal medya alanında çok fazla önemli olan bu teknolojik gelişmeler, her geçen gün bir adım daha ilerlemekte ve önem kazanmaktadır. İlk başta sunucuların elinde olan yönetim, yavaş yavaş yapay zeka sayesinde makinelerin yönetimine geçmektedir. Bu gelişmeler sayesinde insanlar artık zaman kaybından kurtulacak ve daha önce aradıkları bilgilerin daha fazlasını kolaylıkla elde edeceklerdir.( web 3.0 nedir emraher.net)
Pazarlama 3.0 aklı, kalbi, ruhu olan insanlara hitap ederken web 3.0 ile birlikte internet siteleri aklı kalbi ve ruhu olan insanların kişisel özelliklerini yorumlayıp uygun olan kaynaklara yöneltiyor

Pazarlama ile Web sayfacılığı arasındaki benzerlik
            Görüldüğü gibi web sayfacılığı da pazarlamanın geçtiği yollardan geçerek gelmiştir. Web günümüzdeki en önemli özelliği insan düşünceleri davranışları içindeki etkisinin televizyondan daha etkili olmasıdır  şöyle ki artık sanal mecralardaki yenilikler değişimler televizyonu yaşantımızı  adetlerimizi değiştirebiliyor. Günümüzde pazarlama bu gelişmelerden en fazla etkileneni ve etkileyeni bu karşılıklı paslaşma ikisinin de yürüdüğü yolun aynı olmasından işte tüm bu nedenlerden dolayı pazarlamayla ilgili şeyleri web’ uyarlayarak sunmayı hedefliyorum.

0 yorum:

Yorum Gönder